كوچك يا بزرگ كردن بخش :.رويدادهای کشوری
یکشنبه 11 آذر 1397 سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت: افرادی که از ابتدای سال 2019 در دانشگاههای خارجی مشغول به تحصیل می شوند، اجازه انتقال به دانشگاههای داخل را نخواهند داشت سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شرایط انتقال دانشجویان از دانشگاههای خارج به داخل تغییر نکرده، اظهار داشت: هیچ دانشجویی خارج از ضوابط آیین نامه های مربوطه به داخل کشور منتقل نشده و دانشگاهها پس از بررسی صلاحیت علمی دانشجویان به ایشان پذیرش می دهند.
 
به گزارش وبدا، دکتر خیراله غلامی سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تسهیلاتی که برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارجی که متقاضی انتقال به دانشگاه‍های داخل هستند، فراهم شده گفت: هیچگونه تغییری در شرایط انتقال این دانشجویان ایجاد نشده، بلکه با توجه به مسائل و مشکلاتی که خانواده ها باتوجه به نرخ ارز با آن مواجه بودند، بر اساس مصوبه 69 جلسه شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی در تاریخ 24 تیرماه سال 97، تعداد واحدهای قابل پذیرش برای انتقال به داخل از 72 واحد به 36 واحد تقلیل یافته است.
 
وی ادامه داد: در سایر شرایط ارزیابی مانند معدل و کیفیت تحصیل این دانشجویان هیچ تغییری ایجاد نشده، بلکه از امسال مصاحبه های تخصصی توسط مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی برای سنجش وضعیت علمی این دانشجویان برای ورود به کشور انجام می گیرد و سخت گیری بیشتری برای ورود دانشجویان به دانشگاههای علوم پزشکی به عمل می آید.
 
دکتر غلامی با بیان اینکه در صورت موافقت شورای انتقال دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تقاضای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشورجهت انتقال، اخذ پذیرش از دانشگاههای داخل بعهده متقاضی بوده و دانشگاهها شرایط علمی دانشجویان متقاضی انتقال را بررسی و درصورت تایید صلاحیت علمی اجازه ادامه تحصیل را به فرد می دهند.
 
وی افزود: میزان شهریه ای که این افراد باید در دانشگاههای داخل پرداخت کنند، بر اساس مصوبات بوده و تقریبا معادل شهریه‍ای است که در دانشگاه محل تحصیل در خارج از کشور پرداخت می‍نموده‍اند.
 
سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه این مصوبه صرفا جهت دانشجویانی که علاوه بر گذراندن 36 واحد در یکی از دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت، واجد سایر شرایط از جمله معدل مقاطع مختلف تحصیلی باشند، تصریح کرد: تاکنون فردی خارج از چارچوب مندرج در آیین نامه به داخل کشور منتقل نشده است.
 
دکتر غلامی با بیان اینکه کاهش تعداد واحدها، تسهیلی است که برای کاهش مشکلات ارزی خانواده های دانشجویان فراهم شده، عنوان کرد: چنانچه فردی بعداز تاریخ 24 تیر1397 و تا قبل از شروع سال 2019، تحصیل خود در دانشگاههای خارج از کشور شروع نمایند، طبق روال قبل و مطابق مصوبات شورایعالی برنامه ریزی پس از گذراندن 72 واحد و با دارا بودن سایر شرایط می تواند برای انتقال به داخل کشور اقدام نماید. ولی این افراد مشمول انتقال با 36 واحد نمی شوند.
 
وی افزود: همچنین مطابق مصوبه جلسه 70  شورایعالی برنامه ریزی در تاریخ 7 شهریور 1397 افرادی که از ابتدای سال 2019 برای ادامه تحصیل در دانشگاههای خارجی اقدام کنند باید تا پایان مدت تحصیل در آن کشور بمانند و امکان انتقال از خارج به داخل از آن تاریخ به بعد وجود ندارد.
 
سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ممکن است برخی موسسات اعزام دانشجو از این شرایط سوء استفاده می کنند و تبلیغات کذبی در این زمینه به راه انداخته اند، تاکید کرد: از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارجی که متقاضی انتقال به داخل هستند درخواست می کنیم به هیچ وجه فریب این تبلیغات را نخورند. چرا که تنها مرجع تایید افراد واجد شرایط برای ورود به دانشگاههای داخلی شورای انتقال وزارت بهداشت است.
 
وی عنوان کرد: روند انتقال از سالیان گذشته انجام می شده است. طبیعتا باتوجه به مشکلاتی که نوسانات نرخ ارز برای دانشجویان ایجاد کرد، در سال جاری به نسبت سال های گذشته آمار انتقالی های خارج به داخل بیشتر از سال های گذشته است.
 
دکتر غلامی با اشاره به میزان شهریه دانشجویان انتقالی از دانشگاههای خارجی گفت: در معرفی نامه های صادر شده توسط مرکز خدمات آموزشی، دانشجویان متقاضی انتقال با 36 واحد و بالاتر، میزان شهریه براساس مصوبات ذکر می ‍شود.
 
وی در ادامه افزود: در معرفی نامه صادره دانشجویان متقاضی انتقال با72 واحد و بالاتر، میزان شهریه براساس مصوبات هیات امنای دانشگاهها می باشد./